De makers van Kijk en Lees

Kijk en Lees is een initiatief van stripmakers Michiel van de Vijver en Gerben Valkema. Beiden werkten jarenlang aan de strip Jan, Jans en de kinderen, voor de studio van Jan Kruis. Hun samenwerking zetten ze nu voort met de bekroonde boekenserie Kijk en Lees, waarmee ze kinderen op een leuke manier willen laten lezen.

De strips Joep, Bruno de Bever, Geheim agent G. Ruwel en Bennies Bijbaan worden gemaakt door Michiel. Het dagelijkse reilen en zeilen van Kijk en Lees wordt door hem verzorgd. Samen met zes collega’s werkt Michiel bij Studio Noodweer. Michiel woont met zijn gezin in Nijmegen.

 

Kik is de creatie van Gerben. De strip is ook bekend van het tijdschrift Maan Roos Vis. Verder verschijnt de dagstrip Elsje, die Gerben samen maakt met Eric Hercules, in meer dan zestien kranten in vijf landen. In 2021 won Gerben de prestigieuze Stripschapprijs voor zijn hele oeuvre. Gerben woont en werkt in Haarlem. 

 

Kijk en Lees won in 2013 Stripschapspenning voor Beste Jeugdalbum voor Kik en Joep. Twee jaar later werd de serie bekroond met de Nationale Alfabetiseringsprijs, in de categorie Preventie van Leesachterstand.

Kijk en Lees - Plan A Uitgevers wordt gewaardeerd met
5 sterren o.b.v. 8 reviews.


© Gerben Valkema & Michiel van de Vijver


Kijk en Lees maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken. Als je marketingcookies accepteert delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor marketing, adverteren en analyse. Geef hieronder aan welke categorie cookies we mogen plaatsen.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.