In de klas
Tips voor meer leesmotivatie
Op zoek naar inspiratie om de leesmotivatie in de klas te stimuleren? Ilse van Huizen is met haar bachelorscriptie aan de PABO op dit onderwerp afgestudeerd. Haar tips hebben we voor je samengevat:
- Maak een leeshoek of boekenplank in de klas met een ruim leesaanbod dat de kinderen aanspreekt. Zorg voor diversiteit in de teksten door fictieve boeken, informatieve boeken, tijdschriften, kranten en stripboeken in je klaslokaal naar voren te laten komen.
- Spreek veel positieve verwachtingen naar de leerlingen uit als je een tekst aanbiedt die op, of net boven het eigen leesniveau ligt. Zo stimuleer je het vertrouwen in eigen kunnen.
- Koppel verschillende leeswerkvormen (verwerkingsactiviteiten) aan het lezen. Door drie keer per week een andere werkvorm aan te bieden bij het lezen, blijven leerlingen nieuwsgierig en gemotiveerd om te lezen.
Voorbeelden bij die verschillende leeswerkvormen zijn:
- Vraag kinderen om een lievelingsboek mee naar school te nemen en organiseer hier een boekenkring bij. Ieder kind geeft het eigen boek in de kring een aantal plekken door en hierna mogen alle kinderen uit het nieuwe boek een paar minuten lezen. Op deze manier komen leerlingen in aanraking met nieuwe boeken en tekstsoorten.
- Laat de leerlingen in de boekenkring ook zelf voorlezen uit hun lievelingsboek. Praat over het verhaal door leerlingen het einde van het verhaal te laten ‘voorspellen’.
- Introduceer als leerkracht zijnde een boek en lees hier een paar minuten uit voor. Stop op het spannendste moment en zet hierna het boek een week centraal in de klas.
- Organiseer vaste momenten om stil te lezen. Geef tijdens het stillezen het goede voorbeeld door zelf ook te lezen tijdens het stillezen.
Extra leesplezier in de klas?
Zo kun je de boeken van Kijk en Lees in de klas inzetten voor meer leesplezier:
- Maak leesgroepjes van 3 leerlingen met hetzelfde leesniveau.
- Geef iedere leerling een stripboek op het eigen AVI-niveau (of een niveau hoger).
- Kies van tevoren welk stripverhaal (van 1 of 2 pagina’s) de leerlingen gaan lezen.
- Laat de leerlingen de strip eerst zelfstandig in het hoofd lezen.
- Vraag daarna om de strip nog een keer in stilte te lezen, de leerlingen krijgen dan als opdracht mee om de stemmetjes en de intonatie van de personages te oefenen.
- Hierna kiest iedere leerling een personage uit en leest de tekst van dit personage in het leesgroepje hardop voor. Zo wordt de strip samen in het groepje geoefend.
- Vraag één van de groepjes om de strip samen klassikaal voor te lezen. Deel hierbij complimenten uit.
Ben je nieuwsgierig naar het volledige afstudeeronderzoek van Ilse van Huizen?
Download haar scriptie op de site van de HBO Kennisbank.
